Monday 3 October 2011

Jam..Waktu...Time...Masa

Fact:
Satu hari ada 24 jam.
Dalam masa 24 jam, 9 jam adalah waktu tido malam. Tido siang pula adalah selama lebih kurang 2 jam dan  
Tapi itu untuk Tuan Ashmaan, Tuan Rehaan dan Cik Jessina, maknyer tak dapat join sama, walaupun beauty sleep itu adalah amat diperlukan oleh mak mereka untuk maintain youth dan beauty, tapi rumah lebih perlu dikemas, lantai perlu dimop dan vacuum, makanan perlu dimasak, kain baju perlu dicuci, lipat dan iron, mainan perlu dibiarkan berterabur  kemas, blog perlu diupate, email perlu dicheck, fb perlu dijengok, belum lagi kira mandi setengah jam  10minit.
Tapi entry hari ini bukanlah luahan hati seorang emak kepada 3 orang kanak-kanak ribena. 
Berbalik  pada kiraan waktu tadi, jadinya waktu berjaya Tuan Ashmaan, Tuan Rehaan dan Cik Jessina adalah lebih kurang 13jam sehari...untuk Cik Jessina kadang2 adalah 16 Jam sehari. Selalunya mama adalah bersama-sama mereka, dah stay at home mom kan!! Tapi kadang-kadang ada jugak waktu kami tidak bersama, seperti waktu mama mandi, sembahyang (kadang-kadang mereka join, tapi jarang-jarang sbb Tuan Ashmaan kadang2 Englishman..so tak boleh join dah..Tuan Rehaan setiap kali time sembahyang adalah seorang cacabi ..dah tak boleh join jugak). pergi toilet dan sebagainya..takan berak pun nak bawak anak kan? ..tak elok untuk pembesaran anak2.
Sometimes when papa is at home, ada jugak mama keluar sejam dua seorang, sesekali perlu bernafas sendiri jugak kan..hehehhe...bukan apa, senang sikit nak buat kerja bila askar-askar tak ikut sama...nak belek2 barang2 kat kedai pun ok sikit, kalau tak mama jadi tarzan la menjerit2 dok kejar askar2 ni, lepas dapat barang dorang pulak cepat2 nak balik kalau tak haru dgn muka mcm cencurut,..tapi kalau playground tu tak balik lagi suka!!!


Anyway..mai kita tgk aktiviti kanak-kanak 3 orang ini sejak last updated!!
Kasih seorang abang membawa kesyurga...tunggu la bila adik dah jalan kita review balik!!
Jugak kasih sayang yg tak berbelah bagi sbb dah'order' adik kan!! again kita akan review balik lagi 2 tahun.
Juga saat indah mandi bathtub berdua..sebelum kejadian perang saudara...nanti lago 20taun kita review balik.
Saat indah ber skype dengan Papa melepas kerinduan pada Papa, sebelum adegan....Papa lu skype sorang2 sbb depa busy tgk tv.
Saat indah makan ice cream berdua dekat balcony,bertemankan hujan ribut, angin taufan, dan lolongan baby takmo tido dan jeritan mama jelita suruh masuk sebelum kena panah petir.
Ini pada pandangan mata kasar seperti lakaran lukisan seorang kanak2 kreatif yg suka menconteng melukis,tak kira dimana sahaja...bukan setakat dinding bilik2, lantai2 satu rumah, mujur tak sampai nak cecah siling, tapi hasil lakaran pada sekeping papan kertas ini adalah hasil seni yg sungguh indah terpencil, tersorok dan tak dapat dikesan. Tapi malangkan kejadian pagi tadi telah membuka mata mama bahawa..kanak2 ini akan melukis dimana2 sahaja ini adalah bahagian bawah coffee table, selepas ini mama harus merangkak satu rumah bawah dining table..bawah sofa..bawah katil..bawah mangkuk jamban etc untuk melihat hasil2 kreatif ini dah simpan buat collection lagi 30taun kita jual balik kat tuan yg melukis ini, hasil wang itu akan disalurkan pada tabung papa dan mama untuk beli cat.

No comments:

Post a Comment